Knäckäppelkaka anno 1959...

Det regnar här i Piteå idag, tra la! Men inte gör det någonting, jag är glad i alla fall!!
 
Igår bestämde jag mig för att prova ett recept som min mamma ofta gjorde.... så jag plockade fram den här....
 
På insidan har mamma skrivit att hon vunnit den i en korsordstävling 1959 och lagt till "lasarettet". Som många av er vet så fick min mamma MS när hon var bara 24 år, så jag antar att det var därför hon låg på sjukhuset.
 
Hur som helst så brukade hon göra "Knäckäppelkaka" och jag minns den som supergod. Som den sanna husmor jag är så provade jag receptet....
 
GOD men inte så god som jag minns den som barn - lite för söt - känner mig lite besviken! Måste minska ner på sockermängden rätt så mycket. Men trots allt riktigt smarrig med vaniljvisp som tillbehör.
 
 
 
Lägger in den under receptkategorin. Som sagt prova gärna denna men reducera sockermängden lite så blir den extra god!
 
Ha´re gott!
Kraaaaaaaaaaaaaaam!
Liza
 

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Jag undrar om inte sockret var mindre sött förr?? Har många recept från min mor där jag måste minska sockret. Även mängden jäst i många recept från förr...
Kramen, Maria

Svar: Men så kul att höra från dig! Har undrat så vart du tagit vägen! Visst måste sockret ha varit sötare, eller också har vi vant oss att inte äta så mycket sött. Tror äppelkakan kommer att bli supergod med mindre socker. Ska snart göra den igen! Kraaaaaaaaaaaam!
Elisabeth Bogren

Postat av: Annika

Hej! Du har en utmärkelse att hämta hos mig, kram!

2012-09-18 @ 00:10:26
URL: http://annikalindbergs.blogg.se
Postat av: Malin B

Smaken kanske dessutom ändrar sig med åren?
Fast å vad jag gillar gamla receptböcker med själ - då det står egna noteringar, kryss eller kryss över hela recept då de inte alls varit bra... Tycker att sådan exemplar är en riktig skatt!
Jag säger som Annika förresten!
Kram!

2012-09-21 @ 23:03:57
URL: http://malinbs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback