Historien av en renovering.. sovrummet

Så var det dax igen... fortsättningen på renoveringen av vårt sommarhus!
Innan jag börjar vill jag berätta att det var nästan omöjligt att få till detta då jag blivit utkastad från min blogg vid tre tillfällen igår... fick dessutom göra om halva idag då halva inlägget inte sparats!!! *morrar*

SOVRUMMET
Från början var det två små, små, sovrum. I det ena gick det in en säng  och en garderob. I det andra fanns det plats för två enkelsängar (gick inte att ställ ihop för då kom man inte in i rummet) och 2 garderober. Gillar garderober - för när man bor på en stuga hela sommaren behöver man ha gott om förvaring - kläder behöver man ju ha även där.. annars så flyttar väl grannarna *hi,hi* och det vill vi ju inte!
Några bra före-bilder har jag inte - men eftersom vi "bloggers" älskar före och efter bilder så skannade jag in de få blider jag hade:
Lilla sovrummet                            "Stora sovrummet"                    Här är arbetet igång...
Stugan/sovrStugan/sovrStugan/sovr

Händige maken började med att riva väggen mellan sovrummen, fixa till i taket, det blir ju alltid något konstigt i taket där väggen har stått... flytta garderober , laga golvet och sätta igen ena dörren till köket (från lilla rummet) mm. Tänkte nu inte tråka ut er med alla detaljer men det var nog det jobbigaste rummet att göra...
Till slut gick jag loss med målarfärg på tapeterna, grundfärg - gissa? - jo, vitt förståss!!!
Så här ser det ut idag, jag tog bilderna i söndags när vi var ute och städade inför påsken.

Stugan/sovr
Sängen med det fina sängöverkastet som min svärmor gjort...







Hon har även stickat kuddar som hör till!
Övriga kuddar är sydda av linnetyg och bomullstyg.. Kuddarna som syns lägst bak i sängen är gamla örngott med monogram och spetsar



Stugan/sovr

Stugan/sovrStugan/sovr
Den gamla skåpten till höger fann vi i vedboden i vär gamla stuga! Den höll knappt ihop när vi tog fram den.. men efter renovering så blev den en favoritmöbel - tror att den har åtskilliga år på nacken.





De broderade tavlorna har jag köpt på loppis. Betalade 70 kr för 3 stycken. Inte klokt när man tänker på alla timmar det måste ha tagit att sy dem

Stugan/sovr

Till sist min lilla "Sömntuta".. för många år sedan var det ett reportage i  Allt-i-hemmet?? om en kvinna någonstans i Sverige som tilverkade och sålde sådana här dockor... Jag blev så förtjust i den att jag sydde en til mig själv omgående (så jag kan inte ta åt mig äran för att ha hittat på modellen själv). Numera sussar hon gott i stugan året runt.

Slut på renoveringsinlägg för ett tag framöver!

Ha en skön eftermiddag och kväll!
Kram!!


    

Kommentarer
Postat av: EVA

Oj så himlans snyggt det blev ! Jättekul med före-och-efter-bilder !
Förstår att ni trivs där...helt klart !

KRAM EVA

Postat av: Thea

Härlig förvandling igen! Vad kul att ni har tagit förekort. Fint med väggmålning ovanför säng och det gamla skåpet gillade jag.

2007-04-02 @ 17:46:55
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Karolina

Mycket läcker fondvägg måste jag säga, sköna färger i ett sovrum. Och smart med skåpet mellan garderoberna, finns det nån tristare än en massa garderober på rad? nja, bättre med nåt som "bryter av".. Vackert vackert!!

2007-04-02 @ 18:24:54
URL: http://kexxet.blogg.se/blogga
Postat av: Lilla My

Läckert med ränderna ovanför sängen. Det blev så bra blandning med de avlutade möblerna. Ha en bra kväll.Kram

2007-04-02 @ 18:57:10
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Saga

Oj vad du väcker vill-ha-lusten hos mig. Jag skulle också vilja "vara med" stuga... en så mysig och fin stuga som den ni varsamt renoverat och förädlat! Så duktiga ni har varit, du och din man! Toppensnyggt är mitt utlåtande!

Kram till er båda!

2007-04-02 @ 20:19:18
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Postat av: Anna

Hej, vilket underbart namn på en blogg. Tack för länken!

2007-04-02 @ 21:19:48
URL: http://cultdesign.blogg.se
Postat av: saravillfara

Vad ni kämpat på med sommarstället!
Från att ha varit mörkt och murrigt, blev det ju toppenljust och fräscht!
Vad duktiga ni har varit, förstår att ni trivs där. Jättemysigt har ni fått det!!

2007-04-02 @ 22:53:24
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: Helena på ROOMSERVICE

Vad kul att se hur du jobbat på - vad ambitiös och vad ork du har - tack för inspirationen!

2007-04-03 @ 03:31:14
URL: http://roomservice.blogg.se
Postat av: art[e]fact

Vilken förändring! Och så snyggt! Det är så spännande att följa! :)

2007-04-03 @ 18:48:34
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Liza

Eva: Jo, vi trivs så bra i vår lilla stuga. Behöver lite ombyte mot livet i stan´. Kram!!
Thea: Skåpet var en utmaning.. men nu är jag så glad att vi antog utmaningen att fixa till det. Det syns inte men det har handsmidda handtag på sidorna!
Karolina och Lilla My: Idén med ränderna är att bredda rummet - det är så smalt!
Saga: Det känns fantastiskt "lyxigt" att ha ett vinterliv i lägenheten och ett sommarliv ute i stugan. Att måla om och inreda det både praktiskt och någorlunda estetiskt är så roligt!!
Anna: Tack! Det är självklart för mig att ha en länk till Cult Design - då det är en klar favorit hos mig!
Sara: Ljus är en livsnödvändighet för mig. Tycker inte om mörka och dystra väggar - inredningar, och eftersom stugan är liten (45 kvm) har vi försökt att få den att kännas större!
Helena: Det är roligt att kunna inspirera andra och jag vill samtidigt tacka för all inspiration som din blogg ger mig!
art[e)fact: Kul att du vill titta in. Uppskattar det!
Till ER alla: TACK! för era snälla och uppskattande kommentarer - är så glad och tacksam för det!
Stor KRAM!

2007-04-03 @ 19:10:50
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Marcusrebekka

Hi, your homepage looks really good and gives great information! Anyway, nice job. Keep it up please!!! My best wishes to you all!

2010-02-05 @ 13:47:00
URL: http://marcusrebekka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback