Julmys och regn....

Hej go´vänner!

Det var verkligen inte meningen att det skulle bli ett upphåll här. Förstår inte vad som hände? Men nu är jag här igen efter en helg full av roligheter tillsammans med arbetskamraterna med repektive!

Tänk att både tredje advent och Lucia har hunnit passera! Snart är det julafton, tra la la la!!

Jag var ledig måndag så då passade mellansyster och jag på att handla present till vår lillasyster som fyller år på fredag. Då blir det kalas! KUL!

Vi hann handla lite julklappar också till våra barnbarn och förstås en fika och en massa surr!

Igår gjorde jag "klart" julbaket. Har nu sju sorters fika! Banankaka, nougatrutor, lingonbakelser, Märtas skurna chokladkakor, vanlijhorn, Rutiga dukens mintchokladkaka och lingonbakelser... Jag som inte tänkte baka alls. 
Receptet på lingonbakelserna kommer här, på begäran:
 
Lingonbakelser:


Ugn 200 grader ca 12-15 minuter

Botten:
3 äggulor och
2 dl socker vispas
50 gr smält margarin
1 msk vanljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kokande vatten
1,5 dl mjölk blandas i.

Lingonmassa:
3 äggvitor vispas till hårt skum
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl röda bär (lingon, vinbär) vänds i.

Grädda i långpanna ca 12 minuter, tag ut ur ugnen och bred på lingonrsmassan. Grädda ytterligare någon minut så tills marängen fått lite färg. Skär i bitar när den har kallnat.

Har bara tänkt göra någon mjuk pepparkak och möjligen någon sort till - men bara om jag orkar och vill!! :D

Idag har jag slagit in lite julklappar och gjort klart med alla julkort, ätit jullunch tillsammans med maken och sovit! Är sjukt trött då snön har regnat bort och det regnar och är ishalt på gatorna.  NU SKA DET BLI VINTER TYCKER JAG!

Imorgon jobb, vila och sedan träning, träff med min fina vän Margaretha och eventuellt en lätt veckostädning. Det får bli light i veckan och mer ordentligt nästa.


Nu är det dags för en kopp te och läsa nya Plaza som legat på mitt sängbord flera dagar... 

Ha det gott!
  


Kommentarer
Postat av: margaretha

Fick min kvällsdos av vardagslycka....! Nu ska jag pröva (inte ikväll men sen) att baka dom goda lingonbakelserna! kraaaam

2011-12-14 @ 22:41:30
Postat av: Sara

Hahaha.. jaja men sådär blir det :)

Här blir ingen bakning, svärmor skulle komma med biskvier och det får räcka till julkaffet :)



Jag tänkte göra lite olika inläggningar till sill så det får bli det husliga.



Ha en skön fortsättning på veckan.

Kramkram/Sara

Postat av: Malin B

Inte konstigt om du inte har hunnit blogga när du har bakat så mycket! ;) Det lät smaskigt! Här har jag inte haft någon ork alls... Jag har hostat dag och natt de sista fjorton dagarna känns det som men nu börjar jag bli bättre tack och lov. Dessutom har jag varit så extremt nervös och har förstås försökt att dölja det så mycket som möjligt. Sonen körde upp i dag och hurra, det gick bra! =) Så nu hoppas jag att jag verkligen blir bättre med förkylningen så att julfrid kan infinna sig. Dotterns klass säljar kakor så julbaket kan jag fixa den vägen. ;)

Stor kram!

2011-12-15 @ 19:08:20
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Malin B

Inte konstigt om du inte har hunnit blogga när du har bakat så mycket! ;) Det lät smaskigt! Här har jag inte haft någon ork alls... Jag har hostat dag och natt de sista fjorton dagarna känns det som men nu börjar jag bli bättre tack och lov. Dessutom har jag varit så extremt nervös och har förstås försökt att dölja det så mycket som möjligt. Sonen körde upp i dag och hurra, det gick bra! =) Så nu hoppas jag att jag verkligen blir bättre med förkylningen så att julfrid kan infinna sig. Dotterns klass säljar kakor så julbaket kan jag fixa den vägen. ;)

Stor kram!

2011-12-15 @ 19:08:27
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: ♥ EVA ♥

Härligt !!! Nu knycker jag receptet vännen...måste helt klart testas !!!



♥ ♥ ♥



KRAAAM EVA

2011-12-15 @ 22:27:13
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Annika

Duktig du har varit! Så där brukar det bli när jag börjar baka också, det går liksom inte att sluta. Så tänker jag: jag gör en sort till när jag lika har ugnen varm, så blir det en till och en till. Fast man känner sig "lite rik" när man har mycket fikabröd i frysen. Kram!

2011-12-16 @ 10:05:33
URL: http://annikalindbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback